LufthavneLufthavne

Flytrafik og luftforurening

Flytrafikken vokser konstant. Ifølge ACI (Airports Council International) steg passagertrafikken i europæiske lufthavne med 8,5% i 2017. I år gik mere end 1,1 millioner flyvninger med 127 millioner passagerer om bord til eller fra Frankrig. Væksten i flytrafikken, som i stort omfang er forbundet med udviklingen af lavprisflyvninger, vil fortsættes i et hurtigt tempo. Dette har en negativ indvirkning på luftkvaliteten i lufthavne og i deres umiddelbare nærhed (hoteller, kontorbygninger osv.)

Partikelformige og molekylære forureninger i lufthavne

Ikke kun flyvemaskiner er ansvarlige for luftforurening i lufthavne. Trafiktætheden omkring lufthavne, busser og lastbiler på landingsbanen, der skal understøtte boarding af passagerer og lastning af varer, udgør også en vis risiko. Den største kilde til forurening er partikler; jetmotorer kører på petroleum ogsammen med dieselmotorer udsender de fine partikler i udstødningsgassen. Det er også andre luftformige forurenende stoffer, der kan påvirke luftkvaliteten og sundheden: kulbrinter, acetaldehyd, nitrogenoxider (NO, NO2, NOx) samt ozon. Og i bygninger er der endnu andre kilder til luftforurening: lugte og røg fra restauranter og forskellige typer aldehyder.

Vi giver komfortabel vejrtrækning for millioner af mennesker

Store lufthavne med højere end gennemsnittet luftforurening forsøger  at reducere emissioner til luften, men også  at forbedre indendørs luftkvalitet. Mere end et dusin større lufthavne i Frankrig, som kontrolleres af ACNUSA (lufthavnsstyringsorgan), skal indføre instrumenter til overvågning af udendørsbelysning. Hvad angår indendørs luftkvalitet  er nogle af lufthavne engageret i bæredygtig udvikling og udstyret  med ventilations- og klimaanlæg, der filtrerer skadelige forurenende stoffer ud. Marseille – Provence lufthavn, den tredje travleste lufthavn i Frankrig (undtagen Paris) med over otte millioner passagerer hvert år, har valgt AFPRO som luftfilterleverandøren.

Luftfiltre og  elforbrug

Luftbehandlingsenheder skal  fjerne fine partikler, der er usynlige for det blotte øje (PM1, PM2.5, PM10). De kan desuden udstyres med aktive kulfiltre for at eliminere molekylær forurening. Marseille lufthavn har for eksempel 85 luftbehandlingsenheder og næsten 400 fan coil enheder, som er udstyret med mange isolerede luftfiltre . De filtrerer luften i terminaler og mere specifikke områder såsom computerrum, tekniske rum og understationer.
AFPRO Filters overbeviste investoren med sin tilgang til rådgivning om energibesparelser. Virksomheden gennemførte en revision af de installerede luftbehandlingsenheder og viste økonomiske, energi- og miljøbesparelser med  AFPRO filtre. Der tages også hensyn til vedligeholdelse og affaldsbehandling. Den valgte filterløsning fusionerer energieffektivitet og høj kvalitet (filtre med større filteroverflade udskiftes sjældnere), så er de samlede omkostninger væsentligt lavere.